


Päänäyttely luontokuvista
ja
Omakuvat
Kuka minä olen?
Olemaan, sanomaan, kulkemaan — ja jättämään jotain jälkeeni.
Omakuvani eivät pyri täydelliseen realismiin, vaan hetken, tunnelman ja kokemuksen tavoittamiseen. Ne ovat enemmän oloja kuin pelkkiä näkymiä: vapaan käden, mielen ja tunteen liikettä. Prosessi on etsimistä, tutkimista, löytämistä ja oivaltamista.
Minulle tärkeämpää kuin tarkka peilikuva on välittää jotain sellaista, mitä ei välttämättä näe.
Kyseenalaistan kokemani maailman sekä käsitykset hyvästä ja huonosta — voiko niitä lopulta
määritellä?
Näyttely rakentuu kolmen elämän tason ympärille:
1. Biologinen elämä – elossapito ja luonnon perustarpeet.
2. Psykologinen elämä – tunteet, tietoisuus ja omakokemus.
3. Merkityksellinen elämä – tarkoituksen, historian ja ihmisyyden pohdinta.
Säröistä huolimatta mukana kulkee voima — ja vanha viisaus: “katsoppa peiliin.”
Maahiset, taruhahmot ja tuntemukset joita voi toisissa paikoissa elää totena. Olen vain nöyrästi
kiitollinen, ja sulaudun ympäristöön hetkeksi pohtien:
Kenen aika?
Mikä aika?
Oma aika
Metsän aika
Mennyt aika
Odottavan aika
Tuleva aika
Poromiehen mutkien taipaleitten aika.